فیزیک ، هندسه ، فیزیولوژی ، روانشناسی
تانگ سودو
تانگ سودو

فیزیک ، هندسه ، فیزیولوژی ، روانشناسی

توجه : برای فهم این مطلب ، کلاه تفکرتان را روی سر بگذارید ؟

فیزیک : مدافع باید مثل فرفره ای که به دور خودش می چرخد ، مرکز حرکت بشود . مثال کاملی از این مورد ، گردباد است . در یک گردباد ، آب و هوا به دور خودش چرخانده و همه چیز را به مرکز خودش می کشد و در عین حال ، تا زمانی که حرکتش ادامه دارد ، همه چیز را از مرکز خود به بیرون پرتاب می کند و تعادل کاملی بین همه حرکات درون خود ایجاد می نماید . برای از کار انداختن یک گرد باد باید اول به مرکز آن دسترسی پیدا کنید ( اگر بتوانید ) . چه چیزی می تواند در برابر یک گردباد تاب بیاورد ؟

همه حرکات شما باید مثل آب ، روان و سیال باشد . معنای این کلام این است که تکنیکهای شما باید انعطاف پذیر و سازش پذیر باشد . آب درون یک رودخانه یک سنگریزه را با جریان خود می برد ، دور یک تخته سنگ را احاطه می کند یا در میان دیواره یک سنگ بزرگ ، شکافی دره مانند ایجاد می نماید . قطرات آب در حال چکیدن می توانند در یک سنگ سوراخی ایجاد کنند . یک حرکت مداوم و سیال در جهتی درست ، یک نیروی بسیار مخرب پدید می آورد . همچنین است حرکت کردن در جهات گوناگون در یک زمان با حفظ تعادل و حرکت واحد .

هندسه : اگر بخواهیم بدنی را که به طرف ما هدف گرفته است طوری بی تعادل کنیم که بتوانیم آن را پرتاب کنیم یا بچرخانیم ، می توانیم با استفاده از اصول فیزیولوژی انسانی ، این کار را بدون استفاده از تهاجم شدید و قدرت زیاد ماهیچه ای انجام بدهیم . تفاوت عظیمی بین نیرو و زور وجود دارد . یک قانون هندسه می گوید : از دو نقطه مقابل هم روی دایره ( که در واقع قطر دایره را می سازند ) اگر خطهایی به یک نقطه دیگر روی هر کجای دایره بکشیم ، زاویه ایجاد شده 90 درجه خواهد بود ، یعنی خطوط عمود ایجاد خواهند گردید . شما همچنین باید تمام زوایای موجود در داخل یک کره را در نظر داشته باشید . به بیان دیگر ، هر جوری که به شما حمله کنند یک زاویه مخالف و در دسترس وجود دارد که با استفاده از آن از خود دفاع کنید . استفاده و کاربرد درست و کامل هندسه در تانگ سودو برای منحرف کردن حمله است نه « مهار » ( بلوک ) کردن آن با یک نیروی خشک و بی روح .

فیزیولوژی : نقاط آسیب پذیر زیادی در بدن انسان هستند که نقاط فشار یا نقاط ماشه ای نامیده می شوند . محل این نقاط حیاتی معمولا منطبق است با محل اعصاب ، رگهای خونی و اعضاء داخلی . هنگامی که این نقاط حیاتی تحریک شوند ، نتیجه هر چیزی می تواند باشد . از درد شدید گرفته تا آسیب دیدن ، یا حتی مرگ . مسئله مهم و نگرانی اصلی در اینجا ، آسیب دیدن دائمی یا موقت اعضاء داخلی است . شما می توانید عملکرد و نیز شکل یک عضو را به هم بریزید . این حالت عواقب مطلقا مهلکی دارد . هر نقطه را می توان از زاویه مخصوص به خودش فشار داد ، مالش داد یا به آن ضربه زد .

هر نقطه فشاری روش تحریک خاص خودش را دارد . برخی نقاط مختلط هستند که بیش از یک روش می توان آنها را تحریک کرد . برای فهم چگونگی استفاده از این نقاط ، فقط دانستن محل آنها کافی نیست ، مثلاْ شما باید بدانید که کشور کره کجاست ؛ ولی برای شناخت واقعی کره و همه راهها ، رود خانه ها ، راههای آهن و سایر موارد مربوط به آن باید بررسی و مطالعه عمیقی روی آن انجام بدهید . این دانش و آگاهی برای یک دفاع موفق ، ضروری است . نیز به یاد داشته باشید که این نقاط فقط برای حرکت کردن در « پارامترهای حرکت » آنها همانگونه که توسط قوانین فیزیولوژی انسانی تشریح شده اند ، در نظر گرفته شده اند . نقاط فشار ، مفاصل را در اختیار ما قرار می دهند به گونه ای که حین اجرای یک تکنیک ممکن است جابجایی یا در رفتگی کامل مفاصل اتفاق بیافتد . برای آسیب زدن به مفاصل یا ارگان های داخلی ، به یک « نیروی خشک و خشن و بی روح » نیازی نیست .

روانشناسی : تانگ سودو یک راه هماهنگی جسمی و ذهنی ( روان شناختی ) است . انجام هر حرکتی نیاز به هماهنگی و همراهی ذهن و جسم و عمل کردن آنها بصورتی واحد دارد . تمرین مداوم برای حفظ این هماهنگی و همکاری ضروری است . با تکرار ، رفلکس و حافظه عضلانی را ایجاد می کنیم و مطالب را به اعماق ضمیر ناخود آگاهمان منتقل می نماییم . تانگ سودو ، هنر حرکت پویا ( دینامیک ) است که معنای آن چیزی بیشتر از یک واکنش سریع می باشد . منظور از واکنش « فکر کردن قبل از عمل » است . ولی در اینجا صحبت از رفلکس است نه واکنش ؛ شما وقتی مورد حمله قرار می گیرید ، فرصت فکر کردن ندارید . یادتان باشد کسی که حمله نمی کند آسیب نمی بیند . هیچ وقت از این که از خود دفاع کرده اید متاْسف و پشیمان نشوید .

 

 هادی مرحج (Hadi Marhaj)


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:




تاریخ: برچسب:,
ارسال توسط Hadi Marhaj

پیغام مدیر
اعطای نمایندگی سبک در استان(در بخش آقایان و بانوان) به افراد واجد شرایط. تلفن تماس(بعد از تایم اداری):-----09132184972 09307004972-----
با تشکر